Pages

Friday 9 March 2012

Papan Tanda Siap Tapi Jalan Belum Siap


Projek di Melaka kebanyakan projek siap papan tanda lebih diutamakan berbanding keadaan projek sebenar yang ingin dilaksanakan. Itulah yang berlaku di "Melaka Maju Negeriku sayang, Negeri Bandar Teknologi Hijau". Banyak projek-projek indah papan tanda dari rupa paras projek. Apa yang dimaksudkan adalah tarikh papan tanda sudah siap tetapi tarikh projek bila mahu siap?

Mungkin ada dikalangan pihak kerajaan akan menjawab "Biasalah projek, nak siap ikut masa mana boleh" atau "kelambatan projek siap adalah faktor kontraktor ataupun material mahal" dan macam-macam lagi alasan yang mungkin diberikan demi melepaskan diri dari dikritik oleh rakyat. Semenjak akhir-akhir ini, projek yang dibuat tidak lagi meletakkan papan tanda seperti sediakala. Adakah akan berlaku siap papan tanda berbanding projek?


Mengikut tarikh pada gambar di atas, tarikh projek sepatutnya siap pada 1 Mac 2012 namun sehingga semalam ia masih lagi seperti gambar di bawah. Kerja-kerja masih dijalankan. Kerja-kerja menaik taraf tersebut menghubungkan jalan utama dari persimpangan Jalan Bukit Beruang, Jalan Tun Razak Ayer Keroh ke persimpangan Bukit Bayan dan persimpangan Bukit Katil Duyung.



Bukanlah kita mempertikaikan pembangunan sebaliknya jika ia memudaratkan rakyat, lebih baik tidak diteruskan. Lagi lama projek untuk disiapkan, maka makin banyaklah peruntukkan yang digunakan bagi menyiapkan projek tersebut. Semoga projek di atas dapat disiapkan bagi keselesaan pengguna jalan raya.

No comments:

Post a Comment