Pages

Monday 12 March 2012

Apa Fungsi Jabatan Pengairan dan Saliran Sebenarnya?


Melaka telah mencapai piawaian negeri maju pada tahun 2010 seperti yang diperkatakan oleh Ketua Menteri Melaka, Ali Rustam. Namun, jika aspek pembangunan sahaja diambil kira sebagai kemajuan malang sekali bagi rakyat yang hanya tinggal di kampung tidak mendapat pembangunan yang secukupnya dari kerajaan yang memerintah.

Di sini kita bukan menafikan pembangunan itu sendiri tetapi keadaan yang tidak seimbang juga boleh menyebabkan kemajuan itu terbantut. Seperti keadaan di sebuah kampung di DUN Bachang, keadaan longkang tidak diselenggara dengan baik oleh pihak Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) itu sendiri. Longkang tersebut dipenuhi dengan rumput dan pokok kiambang.

Keadaan seperti ini boleh mendatangkan bahaya kepada penduduk sekiranya aliran air tidak diuruskan dengan betul. Nyamuk boleh membiak dalam keadaan air bertakung sekaligus mengundang penyakit yang tidak diingini. Pencegahan itu lebih baik daripada merawat. Diharapkan pihak yang bertanggungjawab melaksanakan tugas dengan sebaiknya supaya kesihatan penduduk terjaga.

No comments:

Post a Comment