Pages

Wednesday 7 March 2012

Hang Tuah dan Makamnya?


Baru-baru ini kita digemparkan oleh kenyataan terbuka Professor Khoo Kay Kim seperti yang dipetik oleh Malaysikini sebagai berkata tiada rekod Lakmana Hang Tuah, Hang Jebat dan Putri Hang Li Po benar-benar wujud seperti yang disiarkan oleh The Star.

Sejarah yang kita baca juga menceritakan Hang Tuah telah ghaib setelah gagal meminang Putri Gunung Ledang, tetapi hari ini kita boleh melihat makamnya terdapat di Tanjung Keling Melaka.

Benarkah makam yang dipagarkan dan dibina khas disitu memang milik Hang Tuah?

Apa yang menggemparkan seorang penduduk tempatan yang enggan dikenali telah memberitahu makam tersebut kepunyaan seorang india muslim yang telah lama berada disitu.

Cuma sekarang tiba-tiba menjadi makam Hang Tuah.

Menurut beliau lagi "masyarakat disitu percaya tempat tersebut mempunyai keramat, benar atau tidak hanya Allah yang mengetahui. Sebagai orang Islam kita hanya wajib menyakini hanya Allah yang Maha Kuasa semata-mata."

Begitulah dakwaan penduduk setempat disitu tentang kewujudan makam tersebut. Ditambah pula memang kita maklum sejarah yang diberitahu kepada kita bahawa Hang Tuah telah ghaib dan tidak berkubur. Tetapi hari ini ianya dibina dan dihias dengan kenyataan-kenyataan bergambar menunjukkan ianya makam Hang Tuah.

Seharusnya pengkaji sejarah Melaka harus bangkit menjelaskan kepada masyarakat bagi menjelaskan duduk-bangun perkara yang sebenar. Kita tidak mahu supaya sejarah kita dipermainkan diubah dengan sewenang-wenangnya sehingga kita seolah-olah kehilangan jati diri dan teraba-raba mencari bahan untuk sekadar dijadikan produk perlancongan.

No comments:

Post a Comment